Προπόνηση Ποδοσφαιρικής Ταχύτητας (1ο μέρος)

Η ποδοσφαιρική ταχύτητα είναι μια πολυσύνθετη έννοια, που δεν αφορά μόνο τη δρομική ταχύτητα, αλλά και την ταχύτητα αντίδρασης, απόφασης, πρόβλεψης, αντίληψης. Η ταχύτητα αντίδρασης είναι πολύ σημαντική και εξαρτάται φυσικά από πολλούς παράγοντες μεταξύ των οποίων είναι η ποδοσφαιρική εμπειρία (αντίληψη της φάσης, πρόβλεψη της εξέλιξης και απόφασης ενέργειας), η προπονητική υποδομή, η θέληση, η αποφασιστικότητα, η ευφυία. Στο παιχνίδι,  η αντίδραση του ποδοσφαιριστή, προκύπτει κυρίως από οπτικά ερεθίσματα και πολύ λιγότερο από ακουστικά ερεθίσματα. Οπότε, η προπόνηση της ποδοσφαιρικής ταχύτητας, θα πρέπει να εκτελείται με εξειδικευμένο ασκησιολόγιο, στο οποίο ο ποδοσφαιριστής θα αντιδρά σε οπτικό ερέθισμα κίνησης της μπάλας, του συμπαίκτη ή του αντιπάλου. Παρακάτω θα δείτε μερικές ασκήσεις για την προπόνηση της ταχύτητας του ποδοσφαιριστή, που αφορούν την κίνηση-πορεία της μπάλας.

1. Ξαφνική εμφάνιση της μπάλας
Ο προπονητής βρίσκεται πίσω από τον ποδοσφαιριστή και ωθεί τη μπάλα δεξιά ή αριστερά στο χώρο. Ο ποδοσφαιριστής είναι σε ετοιμότητα (σε κίνηση είναι καλύτερα π.χ. σκιπινγκ) και μόλις αντιληφθεί τη μπάλα, επιταχύνει στην πορεία της και σουτάρει.
 
2. Διαγώνια αλλαγή κατεύθυνσης
Ο προπονητής έχει τη μπάλα (μπορεί και να ξεκινήσει με πάσα από τον ποδοσφαιριστή) και ο ποδοσφαιριστής ξεκινάει σπριντ στο κωνάκι. Λίγο πριν φτάσει, ο προπονητής πασάρει στο χώρο διαγώνια δεξιά ή αριστερά, προκαλώντας την ξαφνική αλλαγή κατεύθυνσης του ποδοσφαιριστή.
3. Στροφή 180
Ο προπονητής έχει τη μπάλα ή δέχεται την πάσα του ποδοσφαιριστή, ο οποίος εκτελεί σπριντ προς τον προπονητή. Λίγο πριν φτάσει, ο προπονητής πασάρει στο χώρο δεξιά ή αριστερά του παίκτη, ο οποίος κάνει στροφή 180, φτάνει τη μπάλα και σουτάρει.
4. Κάθετη αλλαγή κατεύθυνσης
Η άσκηση ξεκινάει με πάσα του ποδοσφαιριστή, στον προπονητή (παράλληλα προς την εστία), η οποία ακολουθείται από σπριντ στην πορεία της πάσας. Ο προπονητής, λίγο πριν φτάσει ο ποδοσφαιριστής,  πασάρει κάθετα στο χώρο, προκαλώντας την αλλαγή κατεύθυνσης του. Η άσκηση τελειώνει με σουτ στην εστία.


Οι ασκήσεις τοποθετούνται στο χώρο έξω από την περιοχή, έτσι ώστε να μας δώσουν μια επιτάχυνση 7 μ. έως 15 μ. και ένας σουτ από τα όρια της περιοχής. Οι επαναλήψεις μπορούν να είναι 4-6 (8) και τα σετ 2-3. Ο αριθμός των ποδοσφαιριστών δεν πρέπει να υπερβαίνει τους 8 (6 έως 8), οπότε δημιουργούμε 2 ή 3  υποομάδες και χρησιμοποιούμε 2-3 εστίες με τερματοφύλακες. Αν δεν υπάρχουν συνεργάτες για τον προπονητή, μπορεί να κάνει την πάσα ένας παίκτης από το κάθε γκρουπ (π.χ. αυτός που εκτελεί κάνει την πάσα στον επόμενο και μετά πηγαίνει τελευταίος στη σειρά του). Φυσικά, πρέπει να υπάρχουν αρκετές μπάλες για τη ροή της άσκησης (τουλάχιστον 1 ανά ποδοσφαιριστή). Είναι σημαντικό να κατανοήσουν οι ποδοσφαιριστές, τη σημασία να εκτελούν τις επαναλήψεις στο 100%, όχι μόνο σε ότι αφορά το σπριντ αλλά και την εκτέλεση του σουτ στην εστία. Επίσης, όπως συμβαίνει πάντα με την προπόνηση της ταχύτητας, την τοποθετούμε στην αρχή της προπονητικής μονάδας, αφού προηγηθεί μια καλή προθέρμανση.
Βασίλης Παπαδάκης

Ταχυδύναμη με σουτ

Η προπόνηση της ταχυδύναμης με μπάλα είναι σίγουρα πολύ ωφέλιμη, ρεαλιστική και πρακτική, αφού μπορεί να συμπεριλάβει πολλά από τα στοιχεία που απαιτούνται για την βελτίωση των φυσικών και τεχνικών ικανοτήτων των ποδοσφαιριστών. Στην ανάρτηση θα δείτε ένα παράδειγμα οργάνωσης και περιεχομένου σε 4 σταθμούς, που μας επιτρέπει χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες να προπονήσουμε αποτελεσματικά, αυτή την τόσο σημαντική ικανότητα, ακόμα και σε μεγάλο αριθμό ποδοσφαιριστών ταυτόχρονα. Επίσης, εξασκούμε την πάσα, την προσποίηση, το οδήγημα και φυσικά το σουτ.
Οργάνωση: Οι ποδοσφαιριστές χωρίζονται σε 4 υποομάδες και τοποθετούνται απέναντι από τις 2 εστίες. Σε κάθε εστία οι ποδοσφαιριστές εκτελούν εναλλάξ ανά ομάδα. Ο ποδοσφαιριστής που εκτελεί χρέη πασαδόρου είναι υπεύθυνος να φέρει τη μπάλα και να πάρει στη συνέχεια θέση στο τέλος της σειράς για να σουτάρει και αυτός, ενώ αυτός που εκτελεί το σουτ μένει για να κάνει χρέη πασαδόρου στον επόμενο  (η μορφή σε κάθε υποομάδα είναι κυκλική). Απαιτούνται 2 εστίες, 16-20 ποδοσφαιριστές (ο κάθε ποδοσφαιριστής έχει μπάλα), 2-4 τερματοφύλακες , 3 πιατάκια, 3 κώνοι, 3 (4) εμπόδια, 1 σκάλα και 8 στυλοβάτες.
Στο πρώτο σχήμα βλέπουμε πως τοποθετούμε οργανωτικά τις 4 υποομάδες, έξω από τις περιοχές στις 2 εστίες του γηπέδου.

Σχήμα 1
Στο σχήμα 2 βλέπουμε την άσκηση: Ο ποδοσφαιριστής με τη μπάλα, στην αρχή της ουράς, πασάρει στον συμπαίκτη του, εκτελεί γρήγορο σκίπινγκ στη σκάλα, υποδέχεται την μπάλα, στρέφεται προς την εστία, κάνει σλάλομ στους κώνους και σουτάρει. Στη συνέχεια παίρνει τη θέση του πασαδόρου, ενώ ο πασαδόρος παίρνει τη μπάλα και πηγαίνει τελευταίος στην υποομάδα του.
 
 Σχήμα 2-Άσκηση 1
 Στο σχήμα 3 βλέπουμε τη άσκηση:  Ο ποδοσφαιριστής με τη μπάλα, στην αρχή της ουράς, πασάρει στον συμπαίκτη του, εκτελεί 3 σπριντ 5μ. με αλλαγή κατεύθυνσης στους στυλοβάτες, υποδέχεται την πάσα του συμπαίκτη του και σουτάρει στην εστία. Στη συνέχεια παίρνει τη θέση του πασαδόρου, ενώ ο πασαδόρος παίρνει τη μπάλα και πηγαίνει τελευταίος στην υποομάδα του.
 
 Σχήμα 3-Άσκηση2
Στο σχήμα 4 βλέπουμε τη άσκηση:  Ο ποδοσφαιριστής με τη μπάλα, στην αρχή της ουράς, πασάρει στον συμπαίκτη του εκτελεί εκρηκτικά 3 (4) άλματα, κάνει γρήγορο σλάλομ στους στυλοβάτες, υποδέχεται την πάσα του συμπαίκτη του και σουτάρει στην εστία. Στη συνέχεια παίρνει τη θέση του πασαδόρου, ενώ ο πασαδόρος παίρνει τη μπάλα και πηγαίνει τελευταίος στην υποομάδα του.
 
Σχήμα 4-Άσκηση 3
Στο σχήμα 5 βλέπουμε τη άσκηση:  Ο ποδοσφαιριστής με τη μπάλα, στην αρχή της ουράς, πασάρει στον συμπαίκτη του, κάνει σπριντ 10μ. με αλλαγή κατεύθυνσης,  υποδέχεται την πάσα του συμπαίκτη του και σουτάρει στην εστία. Στη συνέχεια παίρνει τη θέση του πασαδόρου, ενώ ο πασαδόρος παίρνει τη μπάλα και πηγαίνει τελευταίος στην υποομάδα του.
 Σχήμα 5-Άσκηση4
 
Σημ.: Στις ασκήσεις 2,3 και 4 -ή επιλεκτικά σε 1-2 από αυτές- ο ποδοσφαιριστής πριν σουτάρει μπορεί να κάνει μια προσποίηση στον συμπαίκτη του, ο οποίος θα κάνει παθητική άμυνα.

Επαναλήψεις: 4-6 ανά ποδοσφαιριστή. Επισημαίνεται η εκρηκτική εκτέλεση κάθε επανάληψης. Το διάλειμμα μεταξύ των ασκήσεων είναι ο χρόνος μεταφοράς των ποδοσφαιριστών από σταθμό σε σταθμό.

Πρόγραμμα Προετοιμασίας Ποδοσφαιρικής Ομάδας-Free E-Book

Πλήρες πρόγραμμα προετοιμασίας, το οποίο πραγματοποιήθηκε τον Αύγουστο-Σεπτέμβριο 2015. Αυτό είναι το αρχικό πλάνο, που σχεδιάστηκε πριν την έναρξη. Στην εξέλιξη της προετοιμασίας υπήρξαν μικρές διαφοροποιήσεις, σε σχέση κυρίως με τα περιεχόμενα τακτικής στα αγωνιστικά παιχνίδια και αυτό έγινε με βάση τις παρατηρήσεις που έγιναν και τις ανάγκες που προέκυψαν, για να δοθεί περισσότερη έμφαση σε υποομαδικές και ομαδικές κινήσεις. Σε κάθε αγωνιστικό παιχνίδι δινόταν 2-3 κατευθύνσεις με βάση τις κινήσεις που περιγράφονται στο ένθετο με τα σχεδιαγράμματα ανάπτυξης και άμυνας. Κάθε προπονητική μονάδα προετοιμαζόταν και γινόταν αναλυτικότερη και πιο συγκεκριμένη, στο ημερήσιο πλάνο-σχέδιο προπόνησης. Καλό είναι πάντα να γίνεται αποτίμηση της προπόνησης, ώστε να επανέλθουμε αν χρειάζεται σε ότι θέλει περισσότερη εκπαίδευση. Ιδιαιτερότητα η έναρξη των επισήμων αγώνων κυπέλλου νωρίς (τέλος 3ης εβδομάδας). Εφαρμόστηκε σε ομάδα Α΄ Τοπικής κατηγορίας, με πρωταγωνιστικούς στόχους.

exofylo

Πατήστε πάνω στην εικόνα για να δείτε ολόκληρο το αναλυτικό αρχείο 168 σελίδων σε μορφή pdf.

Ενδεικτικό Μηνιαίο Πλάνο Αγωνιστικής Περιόδου

Ενδεικτικός μηνιαίος προγραμματισμός και περιεχόμενα, με στόχο τη βελτίωση της επιθετικής λειτουργίας και της αποτελεσματικότητας. Προπονητικές μονάδες 4 ανά εβδομάδα με ρεπό την Τετάρτη.

1. Στις προπονήσεις της Δευτέρας μετά την ανάλυση αγώνα, η αποκατάσταση περιλαμβάνει ανά 2η εβδομάδα και 2x8΄ κυκλοφορία στα 2/3 (από περιοχή σε περιοχή) με παθητική άμυνα και μετατοπίσεις για βελτίωση του συνδυαστικού παιχνιδιού.
2. Την Τρίτη, οι προπονήσεις είχαν κυρίως καταστάσεις 2vs1,3vs2 και 4vs3 και αγωνιστικά παιχνίδια 4vs4 ως 6vs6.
Την Πέμπτη στην ταχυδύναμη,  ασκήσεις με μπάλα και τελείωμα φάσεων ανά υποομάδα πλευράς ή άξονα και αγωνιστικό παιχνίδι σε χώρο 60x70, που αφορούσε την επιθετική λειτουργία του 1-4-2-3-1 και του 1-4-4-2 σε ρόμβο.
Την Παρασκευή εκτός τις ταχύτητες αντίδρασης, επιθετική τακτική χωρίς αντίπαλο και στατικές φάσεις σε επίθεση και άμυνα.
Σημ.: Το άρθρο αφορά ερασιτεχνική ομάδα. Τα ματς είναι όλα Κυριακή. Το ρεπό μπορεί να μεταφερθεί Τρίτη.
 

Προετοιμασία Ερασιτεχνικής Ομάδας-Σεζόν 2010-11

Το πρόγραμμα προετοιμασίας που ακολουθεί είναι 6 εβδομάδων. Είναι χωρισμένο σε 3 φάσεις, που η κάθε 1 από αυτές διαρκεί 2 εβδομάδες. Τις 2 πρώτες ασχολούμαστε με τη γενική προετοιμασία των ποδοσφαιριστών, την 3η και 4η εβδομάδα με την ειδική προετοιμασία, ενώ οι εβδομάδες 5 και 6 είναι η φάση φορμαρίσματος της ομάδας. Το περιεχόμενο των προπονήσεων απαιτεί κατά βάση τη χρησιμοποίηση μπάλας και αγωνιστικών παιχνιδιών, συνδυάζοντας την προετοιμασία της φυσικής κατάστασης, με την βελτίωση της τεχνικής και της τακτικής. Οι προπονήσεις έχουν σχετικά μεγάλο όγκο, εξαιτίας της αδυναμίας των ερασιτεχνικών ομάδων να πραγματοποιήσουν διπλές προπονήσεις, οπότε συνυπάρχουν 2 και 3 στόχοι ανά προπονητική μονάδα. Ωστόσο, ενδεικτικά έχουν τοποθετηθεί μερικές πρωινές προπονήσεις που αφορούν κυρίως σε προπόνηση δύναμης αλλά και τακτική. Φυσικά, το περιεχόμενο των προπονήσεων (ασκησιολόγιο) έχει να κάνει με τις σκέψεις και τη φιλοσοφία του κάθε προπονητή, το βασικό σχηματισμό που θέλει να ακολουθήσει, τα εναλλακτικά σενάρια και τις ιδιαιτερότητες της ομάδας.

Δείτε όλο το άρθρο εδώ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ 2010-11

Η φιλοσοφία του προπονητή

coachingΌπως είπε ένας φιλόσοφος ‘’αν δεν ξέρεις που πηγαίνεις, οποιοσδήποτε δρόμος θα σε βγάλει εκεί’’. Για να επιτύχεις, πρέπει να ξέρεις που πηγαίνεις. Εσύ είσαι αυτός που θα διαλέξεις τις σωστές κατευθύνσεις για σένα. Όπως φαίνεται και από την παρακάτω ιστορία, προπονητές χωρίς ανεπτυγμένη φιλοσοφία, δεν έχουν συγκεκριμένη κατεύθυνση και συχνά υποκύπτουν σε εξωτερικές πιέσεις.

Περισσότερα..

Ο Δεκάλογος της Προπόνησης

1. Οργάνωσε την καθημερινή προπόνηση ανάλογα με το ανθρώπινο υλικό και τις ανάγκες της ομάδος. Μην σπαταλάς τον χρόνο. Είναι πολύτιμος.
2. Γνώριζε πριν από την προπόνηση τι θέλεις να διδάξεις. Για ποιό λόγο θέλεις να το διδάξεις και χρησιμοποιώντας ποιές εφαρμοσμένες ασκήσεις σκοπεύεις να το πετύχεις.
3. Η χρονική διάρκεια της προπόνησης πρέπει να αυξομειώνεται ανάλογα με την περίοδο και την μέρα της εβδομάδας σε σχέση με τις αγωνιστικές υποχρεώσεις. Το ίδιο ισχύει και για την ποιοτική και ποσοτική επιβάρυνση της προπόνησης.

Περισσότερα..