Η κίνηση του παίκτη προς τη μπάλα

Η κίνηση του παίκτη προς τη μπάλα (ή τον συμπαίκτη του κάτοχο), είναι μια πολύ σημαντική παράμετρος που χρειάζεται εκμάθηση και εκπαίδευση στις αναπτυξιακές ηλικίες. Ουσιαστικά μιλάμε για την ‘’προσφορά’’ και το ξεμαρκάρισμα, δυο πολύ σημαντικές έννοιες για να μπορέσουμε να κρατήσουμε την κατοχή της μπάλας και να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για τελική ενέργεια. Στη μεσαία γραμμή και την επίθεση, η πίεση που ασκεί ο αντίπαλος και η μείωση των χώρων, αυξάνουν την πιθανότητα λάθους και η μπάλα χάνεται φυσικά πιο εύκολα. Η υποστήριξη του συμπαίκτη μας και η κίνηση προς τη μπάλα τον κατάλληλο χρόνο, μας δίνει τη δυνατότητα να έχουμε λίγο χρόνο σε σχέση με τον αμυνόμενο, για την επόμενη ενέργειά μας. Μεγάλη σημασία παίζουν σε αυτή την ενέργεια ο χρόνος (στιγμή) που θα κινηθεί ο παίκτης, ο χώρος (κάθετα ή πλάγια) που θα επιλέξει , ο τρόπος κίνησης (γωνία σώματος) και βέβαια η απόσταση από τον κάτοχο. Απαιτείται σωστή σκέψη, ώστε να υπάρχει η προϋπόθεση της πάσας από το συμπαίκτη, γιατί αν αυτός δεν έχει τη δυνατότητα, πρόκειται απλά για μια άσκοπη κίνηση. Ο παίκτης που προσφέρεται (ζητά τη μπάλα) πρέπει να αντιληφθεί πως ο συμπαίκτης του έχει τη δυνατότητα πάσας. Σημαντική παράμετρος είναι και η κίνηση προσποίησης, ώστε να δημιουργηθεί τελικά ο χώρος για να υποδεχτούμε τη μπάλα. Προσωπικά πιστεύω πως οι ηλικίες 12-16 είναι αυτές που θα πρέπει να δώσουμε έμφαση σε αυτό το στοιχείο ατομικής επιθετικής τακτικής. Παρακάτω θα δούμε πως μπορούμε να εκπαιδεύσουμε και να εξασκήσουμε αυτή την κίνηση, μέσα από ένα ενδεικτικό ασκησιολόγιο.

Άσκηση 1

Σε ομάδες των 4 παικτών 2 εκτελούν χρέη συμπαίκτη κατόχου της μπάλας και 2 προσφέρονται για την πάσα. Την στιγμή της κίνησης ο παίκτης, ειδοποιεί τον κάτοχο της μπάλας, λέγοντας τη λέξη ‘’πάσα’’ (επικοινωνία). Στη συνέχεια αλλάζει κατεύθυνση και παίρνει θέση για να το επαναλάβει με τον απέναντι συμπαίκτη. Πριν την κίνηση προσφοράς, ο παίκτης εκτελεί 1-2 βήματα πίσω (αντίθετη κίνηση-παραπλάνηση-δημιουργία χώρου). Χρόνος 1΄χ 4 επαναλήψεις με αλλαγή ρόλων κάθε φορά.

Αμυντική συνεργασία μέσων και επιθετικών στο 1-4-4-2

Η προπόνηση που ακολουθεί αναφέρεται στην αμυντική συνεργασία των μέσων και των επιθετικών στο σχηματισμό 1-4-4-2. Αφορά την καθοδήγηση της αμυντικής συνεργασίας των παικτών μας, στο επιθετικό μισό, έχοντας σαν στόχο την βελτίωση της αμυντικής τους συμπεριφοράς.
Οργάνωση-Μεθοδολογία:
Σαν χώρος προπόνησης-εφαρμογής ορίζεται το μισό γήπεδο, οι ποδοσφαιριστές είναι 12 (16) δηλαδή 6vs6 (8vs8) και στην αμυνόμενη ομάδα προστίθεται και ένας τερματοφύλακας είτε από την αρχή (προθέρμανση)  είτε στην εξέλιξη της προπόνησης. Ο συνολικός χρόνος της προπόνησης είναι 75΄-80' .
Θεωρητική ανάλυση του στόχου της προπόνησης στους ποδοσφαιριστές, με σύντομη αναφορά στις λύσεις που προτείνουμε και τις συνδυαστικές κινήσεις που ζητάμε, με επίδειξη στον πίνακα.
Προθέρμανση: Η μία ομάδα (μπλε) κυκλοφορεί τη μπάλα με 2 επαφές μετατοπιζόμενη αναλόγως στο χώρο. Οι παίκτες υποστηρίζουν τις πάσες τους, τοποθετούνται και προσφέρονται ανάλογα για να φτάσει η μπάλα στα μπακ, στους κεντρικούς μέσους και να γίνει αλλαγή πλευράς. Η άλλη ομάδα (κίτρινη) εκτελεί άμυνα με προσανατολισμό στη μπάλα με τη βοήθεια των κώνων που έχουμε τοποθετήσει για τις ενδεικτικές θέσεις των αντιπάλων. Σε αυτή τη φάση χρησιμοποιούμε όλο το γήπεδο-μισό για κάθε υποομάδα. Χρόνος μαζί με δρομικές και διατάσεις στην αρχή 20΄.

Η φιλοσοφία του προπονητή

coachingΌπως είπε ένας φιλόσοφος ‘’αν δεν ξέρεις που πηγαίνεις, οποιοσδήποτε δρόμος θα σε βγάλει εκεί’’. Για να επιτύχεις, πρέπει να ξέρεις που πηγαίνεις. Εσύ είσαι αυτός που θα διαλέξεις τις σωστές κατευθύνσεις για σένα. Όπως φαίνεται και από την παρακάτω ιστορία, προπονητές χωρίς ανεπτυγμένη φιλοσοφία, δεν έχουν συγκεκριμένη κατεύθυνση και συχνά υποκύπτουν σε εξωτερικές πιέσεις.

Περισσότερα..

Ο Δεκάλογος της Προπόνησης

1. Οργάνωσε την καθημερινή προπόνηση ανάλογα με το ανθρώπινο υλικό και τις ανάγκες της ομάδος. Μην σπαταλάς τον χρόνο. Είναι πολύτιμος.
2. Γνώριζε πριν από την προπόνηση τι θέλεις να διδάξεις. Για ποιό λόγο θέλεις να το διδάξεις και χρησιμοποιώντας ποιές εφαρμοσμένες ασκήσεις σκοπεύεις να το πετύχεις.
3. Η χρονική διάρκεια της προπόνησης πρέπει να αυξομειώνεται ανάλογα με την περίοδο και την μέρα της εβδομάδας σε σχέση με τις αγωνιστικές υποχρεώσεις. Το ίδιο ισχύει και για την ποιοτική και ποσοτική επιβάρυνση της προπόνησης.

Περισσότερα..