Προπονητής Ποδοσφαίρου

H ιστοσελίδα www.soccercoach.gr είναι μια συνέχεια του Blog ''Προπονητής Ποδοσφαίρου'', το οποίο ξεκίνησα με πολύ όρεξη και μεράκι, σαν μια προσπάθεια διαλόγου, έχοντας σαν βάση την ενασχόλησή μου με την προπονητική και την αγάπη μου για το ποδόσφαιρο. Η αποδοχή του και οι συζητήσεις που προκάλεσε, τα θετικά σχόλια και οι πολλές πραγματικά γνωριμίες, με ανθρώπους που ασχολούνται με το ποδόσφαιρο που προέκυψαν μέσω αυτού, σε όλη την Ελλάδα αλλά και σε άλλες χώρες, είναι πραγματικά το μεγάλο κέρδος για μένα. Σας ευχαριστώ γατί μέσα από την επαφή μας, έμαθα και μαθαίνω πολλά για την αγαπημένη μου ενασχόληση, την προπονητική ποδοσφαίρου. Θα συνεχίσω να αναζητώ μαζί σας, οτιδήποτε συμβάλλει στην βελτίωση, τη γνώση και την υποστήριξη της προπόνησης στο ποδόσφαιρο. Φυσικά, ότι δημοσιεύεται σε αυτή τη σελίδα εκφράζει τη δική μου σκέψη ή την αποδοχή μου. Πιστεύω πως αν κάτι είναι σωστό, μπορείς να το βελτιώσεις. Αν κάτι είναι λάθος, μπορείς να το διορθώσεις. Στη νίκη μπορείς να φτάσεις, με ένα περισσότερο ή λιγότερο επιθετικό παιχνίδι, με ποδόσφαιρο κυριαρχίας ή αναμονής. αλλά οπωσδήποτε χρειάζεσαι συνεργασίες και ομαδικότητα.

Βασίλης Παπαδάκης

Η φιλοσοφία του προπονητή

coachingΌπως είπε ένας φιλόσοφος ‘’αν δεν ξέρεις που πηγαίνεις, οποιοσδήποτε δρόμος θα σε βγάλει εκεί’’. Για να επιτύχεις, πρέπει να ξέρεις που πηγαίνεις. Εσύ είσαι αυτός που θα διαλέξεις τις σωστές κατευθύνσεις για σένα. Όπως φαίνεται και από την παρακάτω ιστορία, προπονητές χωρίς ανεπτυγμένη φιλοσοφία, δεν έχουν συγκεκριμένη κατεύθυνση και συχνά υποκύπτουν σε εξωτερικές πιέσεις.

Περισσότερα..

Προπονητής ποδοσφαίρου

Προθέρμανση αγώνα: Ενδεικτικά μικρά αγωνιστικά παιχνίδια

Η προθέρμανση πριν τον αγώνα, είναι απαραίτητο να προετοιμάζει  σωματικά και νοητικά τον ποδοσφαιριστή για ότι ακολουθεί. Με αυτή την λογική, καλό είναι τα μικρά αγωνιστικά παιχνίδια που υπάρχουν πάντα στο περιεχόμενο, να εξειδικεύουν όσο το δυνατό στις συνθήκες του παιχνιδιού. Η συνηθισμένη εικόνα είναι 5vs5, συνήθως σε μια γωνία του αγωνιστικού χώρου, που μπορεί να είναι μια εύκολη λύση, ωστόσο θα πρέπει απαραίτητα να μοιράζονται οι ποδοσφαιριστές, σε σχέση με τις θέσεις και τα καθήκοντα τους στο σχηματισμό και φυσικά όχι τυχαία (.π.χ. αν έχουμε 1-4-3-3 σαν σχηματισμό, οι δύο 5άδες θα είναι από την μια πλευρά οι 4 αμυντικοί και ο αμυντικός μέσος και από την άλλη, οι 2 εσωτερικοί μέσοι και οι 3 επιθετικοί). Επίσης, η θέση που εξελίσσεται το παιχνίδι, είναι σημαντική και θα πρέπει να τοποθετείται στον κεντρικό άξονα, όπως και να τηρείται ο σχηματισμός. Οι διαστάσεις μπορούν να είναι περίπου 30Χ25 μ. και ο χρόνος εκτέλεσης 2Χ2,5' (3'). Όποτε απαιτείται στο δεύτερο σετ, μπορούμε να αλλάζουμε ρόλους και θέσεις σε εξωτερικούς παίκτες. Ας δούμε μερικές ενδεικτικές προτάσεις:

Παιχνίδι 1: Αγωνιστικό παιχνίδι 4vs4+2 μπαλαντέρ, για σχηματισμούς με 2 κεντρικούς μέσους (1-4-2-3-1, 1-4-4-2, ), οπότε στη μπλε ομάδα έχουμε τους 4 αμυντικούς και στην κόκκινη ανάλογα το σχηματισμό, 2 επιθετικούς και 2 ακραίους μέσους (1-4-4-2)  ή τον επιθετικό και την 3άδα πίσω του (1-4-2-3-1). 

Άσκηση προθέρμανσης 1-4-2-3-1

Περιγραφή: Χωρίζουμε τους ποδοσφαιριστές σε 2 υποομάδες 6-8 ατόμων και τους τοποθετούμε όπως στο σχήμα. Δημιουργούμε ουσιαστικά σε περιορισμένο χώρο τον σχηματισμό και το διαιρούμε σε δεξιά και αριστερή πλευρά ανάπτυξης. Στην αρχική τοποθέτηση έχουμε στην υποομάδα δεξιά τους RCB, RFB, RDMF, RW και STR και στην υποομάδα αριστερά τους LCB, LFB, LDMF, LW και AMF. Η άσκηση εξελίσσεται με 2 μπάλες ταυτόχρονα και από τις 2 πλευρές. Ο χώρος εκτέλεσης μπορεί να ποικίλει, ανάλογα με το επίπεδο και το στόχο.
Εκτέλεση: Κάθε ποδοσφαιριστής ακολουθεί την πάσα του στην ροή της άσκησης και έχουμε σε δύο περιπτώσεις εναλλαγή θέσης παικτών: α) μεταξύ των 2 αμυντικών μέσων και β) μεταξύ επιθετικού μέσου και κεντρικού επιθετικού. Οι προαναφερόμενοι AMF και STR οδηγούν την μπάλα στην θέση εκκίνησης.
Παραλλαγές-Προοδευτικότητα: 1. Εκτέλεση με 2 επαφές από όλους 2. Εκτέλεση με 1 επαφή από DMF και 2 επαφές (υποδοχή κατεύθυνσης από FB και W
Σημεία προσοχής: 1. Ο συγχρονισμός της κίνησης στην εναλλαγή θέσης των 2 αμυντικών μέσων και του επιθετικού μέσου με τον κεντρικό επιθετικό 2. Ξεμαρκάρισμα-Αντίθετη κίνηση 3. Ποιότητα πάσας 4. Υποδοχή κατεύθυνσης 5. Επικοινωνία
Σημ.: Αν στην κορυφή η τοποθέτηση των 2 ποδοσφαιριστών γίνει οριζόντια, μπορούμε να την προσαρμόζουμε στο 1-4-4-2

3vs3 Άσκηση σέντρας και μετάβασης

Η άσκηση που περιγράφεται παρακάτω στοχεύει στη μετάβαση από άμυνα σε επίθεση και το αντίστροφο. Είναι άσκηση υψηλής έντασης και επιβάρυνσης, με τεχνικά- τακτικά στοιχεία και βέβαια βελτίωση της ειδικής ποδοσφαιρικής αντοχής ή της ταχύτητας (εξαρτάται από την οργάνωση (χώρος, επαναλήψεις, διαλείματα).

Προτείνω 6 επαναλήψεις ανά ομάδα με αλλάγή ρόλων στις ομάδες και αλλαγή θέσεων παικτών π.χ. 6 επαναλήψεις μπλε ομάδα, 6 επαναλήψεις κόκκινη ομάδα Χ 2 ή Χ 3 (για να περάσουν όλοι από όλες τις θέσεις). Η άσκηση οριοθετείται όπως φαίνεται στη φιγούρα 1, με την μπλε ομάδα να επιτίθεται στην εστία που υπερασπίζει ο τερματοφύλακας και την κόκκινη ομάδα να αμύνεται και να σκοράρει στην εξέλιξη της άσκησης, στις μικρές εστίες. Ο μπλε  ποδοσφαιριστής δεξιά εκτελεί άσκηση τεχνικής θέσης (οδήγημα-σλάλομ-σέντρα) στην περιοχή πέναλτυ, που εισέρχονται αρχικά (εκτελώντας χιαστί κίνηση) για να εκμεταλευτούν τη σέντρα οι 2 συμπαίκτες του, εναντίον ενός αμυνόμενου (κάθετη κίνηση). Έχουμε τις παρακάτω περιπτώσεις:

α. Τελική στην εστία (γκολ) ή εκτός εστίας (άουτ) ή ο αμυντικός διώχνει εκτός παιχνιδιού, οδηγεί σε επανάληψη.

β. Ο αμυντικός ή ο τερματοφύλακας κερδίζει την μπάλα, έχουμε μετάβαση με την κόκκινη ομάδα να προσπαθεί να σκοράρει στις μικρές εστίες και την μπλε να προσπαθεί να το αποτρέψει (ο 3ος παίκτης εισέρχεται στο χώρο παιχνιδιού για βοήθεια δημιουργώντας μια σχέση 3vs3.

3vs3CrossingTransitionDrill

Φιγούρα 1

''Προπονώντας παιδιά'' Ασκήσεις για τμήματα Κ6 έως Κ14

 

Βασίλης Παπαδάκης

27,22
24,50
Το βιβλίο είναι μια πρόταση για όσους ασχολούνται με τις αναπτυξιακές ηλικίες, προτείνοντας ασκήσεις για να δημιουργηθεί ένας τρόπος σκέψης και εφαρμογής, που θα βασίζεται στην επικοινωνία, στην αντίληψη και στη λήψη απόφασης, από τους ίδιους τους μικρούς ποδοσφαιριστές, μέσα από την αξιοποίηση των εμπειριών τους στην προπόνηση και τα παιχνίδια.
 

ΠερίληψηΔείγμα βιβλίου

Το βιβλίο «Προπονώντας παιδιά» είναι μια πρόταση για όσους ασχολούνται με τις αναπτυξιακές ηλικίες, προτείνοντας ασκήσεις για να δημιουργηθεί ένας τρόπος σκέψης και εφαρμογής, που θα βασίζεται στην επικοινωνία, στην αντίληψη και στη λήψη απόφασης, από τους ίδιους τους μικρούς ποδοσφαιριστές, μέσα από την αξιοποίηση των εμπειριών τους στην προπόνηση και τα παιχνίδια. Περιέχει ενδεικτικό ασκησιολόγιο από Κ6 έως και Κ14, με ασκήσεις που έχουν δράση, ρεαλισμό, στόχους και κίνητρο, σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά των ηλικιών, τα πεδία εκπαίδευσης και τις κατευθύνσεις του μακροχρόνιου προγραμματισμού.
Ο δεκάλογος της ανάπτυξης του μικρού ποδοσφαιριστή που προτείνει το «Προπονώντας παιδιά» θα πρέπει να βασίζεται:
  1. Στο εισαγωγικό στάδιο, στην ελευθερία κινήσεων και δράσεων μέσα από ποικίλα ερεθίσματα.
  2. Στη δημιουργία συνθηκών αλάνας, ασκήσεων με κάθε είδους εμπόδια και αναγκαστικές διαφορετικές κινήσεις, όχι κατ’ ανάγκη ποδοσφαιρικές, για να βοηθήσουμε τη γενικότερη συναρμογή των παιδιών, μέχρι και την ηλικία Κ10.

Ο Δεκάλογος της Προπόνησης

1. Οργάνωσε την καθημερινή προπόνηση ανάλογα με το ανθρώπινο υλικό και τις ανάγκες της ομάδος. Μην σπαταλάς τον χρόνο. Είναι πολύτιμος.
2. Γνώριζε πριν από την προπόνηση τι θέλεις να διδάξεις. Για ποιό λόγο θέλεις να το διδάξεις και χρησιμοποιώντας ποιές εφαρμοσμένες ασκήσεις σκοπεύεις να το πετύχεις.
3. Η χρονική διάρκεια της προπόνησης πρέπει να αυξομειώνεται ανάλογα με την περίοδο και την μέρα της εβδομάδας σε σχέση με τις αγωνιστικές υποχρεώσεις. Το ίδιο ισχύει και για την ποιοτική και ποσοτική επιβάρυνση της προπόνησης.

Περισσότερα..