Προετοιμασία ποδοσφαιρικής ομάδας

 

Αυτό το βιβλίο  περιέχει τις εμπειρίες και τις γνώσεις που απέκτησα σαν προπονητής, οργανώνοντας και εκτελώντας την προετοιμασία, στις ομάδες μου. Από το 2003 που ξεκίνησα σαν προπονητής σε ομάδες ενηλίκων και μέχρι τη μέρα που εκδόθηκε, τον Μάιο του 2019, πολλά έχουν αλλάξει. Και πάντα θα αλλάζουν.... Τα περιεχόμενα και το επίπεδο προπόνησης εξελίσσονται συνεχώς, μέρα με τη μέρα. Αν γυρίσω στην προετοιμασία που έκανα με την ομάδα μου το 2003, ή και το 2013, πολλά θα είναι διαφορετικά! Ήταν λάθος τα προηγούμενα? Όχι με τα δεδομένα εκείνης της εποχής, αλλά σήμερα δοκιμάζουμε νέα πράγματα, έχουμε περισσότερη γνώση, υποστήριξη και βασικά επιδιώκουμε τον ρεαλισμό!
Τι κάνει την προπόνηση αποτελεσματική; Προσωπικά πιστεύω ότι πρέπει να είναι αντίγραφο του αγώνα στο σύνολό της. Φαίνεται απλό και ίσως είναι. Αλλά αφού η επανάληψη είναι η βάση της μάθησης, γιατί να είναι η προπόνηση κάτι διαφορετικό από το παιχνίδι και να μην περιέχει όλα τα στοιχεία του;  (εκτός ίσως από τη σημασία, τους πόντους, την πίεση για το πρωτάθλημα..).
Πιστεύω τώρα ότι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να προπονήσεις την διαφορετικότητα των παικτών, είναι το ίδιο το παιχνίδι! Ο παίκτης θα κινηθεί όπως στον αγώνα και αν τον πείσεις να το κάνει συνειδητά, με διάθεση και οργανώσεις στοχευμένα τα περιεχόμενα, δημιουργώντας ρεαλιστικές συνθήκες, τότε είναι πολύ πιθανό να τα καταφέρει!


Τι είναι αυτό το βιβλίο; Τι άλλο όμως από την καθημερινή δουλειά ενός προπονητή (και των παικτών του), για να προετοιμάσει την ομάδα να κυνηγήσει τους στόχους της. Μέρα με τη μέρα, βδομάδα με τη βδομάδα, με πολύ κόπο και επιμονή, με καθημερινή αναζήτηση και ανατροφοδότηση, όπως η προετοιμασία στην οποία αναφέρεται. Ένα αληθινό βιβλίο, που αναλύει το ταξίδι 7 εβδομάδων στην προετοιμασία της ομάδας, με όλα όσα περιείχε. Είναι η πραγματικότητα του γηπέδου και ενός συνόλου ατόμων, που πέτυχαν τον στόχο τους, αγωνιζόμενοι για να κερδίσουν ένα πρωτάθλημα. Είναι συνταγή επιτυχίας; Όχι βέβαια, αλλά είναι ο κόπος και ο ιδρώτας τους! Γιατί να γίνει βιβλίο; Επειδή, όπως έχω πει από το 2008, όταν άρχισα να γράφω άρθρα στο Blog μου, «η γνώση και η εμπειρία πρέπει να μοιράζονται»! Εάν δεν το κάνεις, δεν υπάρχει πρόοδος και ανάπτυξη. Σας δίνω προς ''αξιολόγηση'' και χρήση, στην πραγματικότητα τη δουλειά μου, αν και η λέξη «δουλειά» δεν είναι κατάλληλη. Γιατί αν αγαπάς αυτό που κάνεις, τότε δεν δουλεύεις ποτέ! Και μου αρέσει τόσο η προπονητική, οπότε δεν σκέφτομαι ποτέ ότι ''δουλεύω'' στο γήπεδο. Αντίθετα, νιώθω τόσο γεμάτος, τόσο δυνατός που θα έλεγα ότι το γήπεδο είναι το σπίτι μου! 
Για όλους εσάς που αγαπάτε το ποδόσφαιρο, που αγαπάτε την προπονητική, για όλους τους ποδοσφαιριστές που μαζί μοιραστήκαμε στιγμές χαράς και λύπης!
Απλά ένας προπονητής…

Γενικά σχόλια:

Η προετοιμασία αυτή εξελίσσεται με μια βασική αρχή: Προπόνηση ''αντίγραφο'' του αγώνα. Όλα σχεδόν τα προπονητικά ερεθίσματα, προσεγγίζονται με τη χρήση μπάλας, σε μια προσπάθεια προσομοίωσης της προπονητικής διαδικασίας, με ότι ο ποδοσφαιριστής συναντάει εκεί που κρίνονται όλα: στο παιχνίδι! Από την πρώτη μέρα, η μπάλα είναι στο επίκεντρο, όπως και  ότι αυτή προκαλεί σε κινήσεις, αντιδράσεις, σκέψεις όπως κινείται στο γήπεδο. Η βελτίωση της βασικής και ειδικής αντοχής, η συναρμογή, η ταχύτητα, η ταχυδύναμη, η ευκινησία, ακόμα και η δύναμη προσεγγίζονται με τη χρήση μπάλας. Η τεχνικοτακτική και τα αγωνιστικά παιχνίδια, σχεδιάζονται με βάση το σχηματισμό και τα ζητούμενα της τακτικής προσέγγισης. Σε όλες τις προπονήσεις, περιέχονται σαν απαραίτητα συστατικά τεχνική, τακτική, φυσική κατάσταση και ψυχολογία, σε μια ολική προσέγγιση.

Ενδεικτικό Μηνιαίο Πλάνο Αγωνιστικής Περιόδου

Ενδεικτικός μηνιαίος προγραμματισμός και περιεχόμενα, με στόχο τη βελτίωση της επιθετικής λειτουργίας και της αποτελεσματικότητας. Προπονητικές μονάδες 4 ανά εβδομάδα με ρεπό την Τετάρτη.

1. Στις προπονήσεις της Δευτέρας μετά την ανάλυση αγώνα, η αποκατάσταση περιλαμβάνει ανά 2η εβδομάδα και 2x8΄ κυκλοφορία στα 2/3 (από περιοχή σε περιοχή) με παθητική άμυνα και μετατοπίσεις για βελτίωση του συνδυαστικού παιχνιδιού.
2. Την Τρίτη, οι προπονήσεις είχαν κυρίως καταστάσεις 2vs1,3vs2 και 4vs3 και αγωνιστικά παιχνίδια 4vs4 ως 6vs6.
Την Πέμπτη στην ταχυδύναμη,  ασκήσεις με μπάλα και τελείωμα φάσεων ανά υποομάδα πλευράς ή άξονα και αγωνιστικό παιχνίδι σε χώρο 60x70, που αφορούσε την επιθετική λειτουργία του 1-4-2-3-1 και του 1-4-4-2 σε ρόμβο.
Την Παρασκευή εκτός τις ταχύτητες αντίδρασης, επιθετική τακτική χωρίς αντίπαλο και στατικές φάσεις σε επίθεση και άμυνα.
Σημ.: Το άρθρο αφορά ερασιτεχνική ομάδα. Τα ματς είναι όλα Κυριακή. Το ρεπό μπορεί να μεταφερθεί Τρίτη.
 

Προετοιμασία Ερασιτεχνικής Ομάδας-Σεζόν 2010-11

Το πρόγραμμα προετοιμασίας που ακολουθεί είναι 6 εβδομάδων. Είναι χωρισμένο σε 3 φάσεις, που η κάθε 1 από αυτές διαρκεί 2 εβδομάδες. Τις 2 πρώτες ασχολούμαστε με τη γενική προετοιμασία των ποδοσφαιριστών, την 3η και 4η εβδομάδα με την ειδική προετοιμασία, ενώ οι εβδομάδες 5 και 6 είναι η φάση φορμαρίσματος της ομάδας. Το περιεχόμενο των προπονήσεων απαιτεί κατά βάση τη χρησιμοποίηση μπάλας και αγωνιστικών παιχνιδιών, συνδυάζοντας την προετοιμασία της φυσικής κατάστασης, με την βελτίωση της τεχνικής και της τακτικής. Οι προπονήσεις έχουν σχετικά μεγάλο όγκο, εξαιτίας της αδυναμίας των ερασιτεχνικών ομάδων να πραγματοποιήσουν διπλές προπονήσεις, οπότε συνυπάρχουν 2 και 3 στόχοι ανά προπονητική μονάδα. Ωστόσο, ενδεικτικά έχουν τοποθετηθεί μερικές πρωινές προπονήσεις που αφορούν κυρίως σε προπόνηση δύναμης αλλά και τακτική. Φυσικά, το περιεχόμενο των προπονήσεων (ασκησιολόγιο) έχει να κάνει με τις σκέψεις και τη φιλοσοφία του κάθε προπονητή, το βασικό σχηματισμό που θέλει να ακολουθήσει, τα εναλλακτικά σενάρια και τις ιδιαιτερότητες της ομάδας.

Δείτε όλο το άρθρο εδώ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ 2010-11

Άσκηση τεχνικής και ατομικής τακτικής

 

Μεικτή άσκηση εκπαίδευσης τεχνικών-τακτικών  στοιχείων, που περιλαμβάνει οδήγημα, πάσα 1-2, μεσαία (μεγάλη) μεταβίβαση και μονομαχία, κατάλληλη για ηλικίες Κ10+.

Οργάνωση-Εκτέλεση: Σε χώρο 20 (30) μ. Χ 30 (40) μ. δημιουργούμε τους σταθμούς που φαίνονται στο σχήμα παραπάνω. Ο ποδοσφαιριστής Α ξεκινά με οδήγημα αρχικά ελεύθερο και στη συνέχεια σε μορφή σλάλομ. Ο ποδοσφαιριστής Β παρακολουθεί (οπτική επικοινωνία), συγχρονίζει την κίνησή του και μόλις βγει από το σλάλομ, προσφέρεται για πάσα, εκτελώντας μια μικρή κίνηση ξεμαρκαρίσματος, σε σχέση με το ομοίωμα. Ο  ποδοσφαιριστής Α εκτελεί 1-2 με τον ποδοσφαιριστή  Β και ''αλλάζει'' παιχνίδι με διαγώνια μεσαία (ή μεγαλύτερη) μεταβίβαση στον ποδοσφαιριστή Γ, που επίσης την κατάλληλη στιγμή, ελευθερώνεται και προσφέρεται για πάσα. Ο ποδοσφαιριστής Γ υποδέχεται και οδηγεί την μπάλα προς τις 2 μικρές εστίες, προσπαθώντας να αποφύγει τον αμυνόμενο Δ, για να σκοράρει. Αν ο Δ κερδίσει την μπάλα στην μονομαχία, την οδηγεί με ταχύτητα στη θέση εκκίνησης. 

Άσκηση τεχνικής και μονομαχίας

 Οι μονομαχίες αποτελούν ένα  σπουδαίο κεφάλαιο στην προπόνηση των αναπτυξιακών ηλικιών και όχι μόνο. Σημαντικότερο στοιχείο που μπορεί να αξιοποιήσει ο προπονητής, είναι το κίνητρο που δίνουν στους ποδοσφαιριστές, μέσα από το συναγωνιστικό τους περιεχόμενο.  Επίσης, εξασκούν ρεαλιστικά την ατομική επιθετική και αμυντική τακτική, σε όλες τις μορφές και παραλλαγές της.

Ας δούμε μια ενδεικτική άσκηση, που μπορεί με την κατάλληλη οργάνωση, να χρησιμοποιηθεί σχεδόν σε όλες τις ηλικίες.

Οι μπλε ποδοσφαιριστές Α και Β, εκτελούν άσκηση τεχνικής (πάσες στο έδαφος, πάσες στον αέρα, κεφαλιές, διάφορες υποδοχές κ.α.) για συγκεκριμένο χρόνο και με το σύνθημα του προπονητή, γυρνούν να αντιμετωπίσουν τον αντίπαλο κάτοχο της μπάλας, σε συνθήκη 1vs1. Η άσκηση μπορεί να διεξαχθεί με διάφορες παραλλαγές:

Ο Δεκάλογος της Προπόνησης

1. Οργάνωσε την καθημερινή προπόνηση ανάλογα με το ανθρώπινο υλικό και τις ανάγκες της ομάδος. Μην σπαταλάς τον χρόνο. Είναι πολύτιμος.
2. Γνώριζε πριν από την προπόνηση τι θέλεις να διδάξεις. Για ποιό λόγο θέλεις να το διδάξεις και χρησιμοποιώντας ποιές εφαρμοσμένες ασκήσεις σκοπεύεις να το πετύχεις.
3. Η χρονική διάρκεια της προπόνησης πρέπει να αυξομειώνεται ανάλογα με την περίοδο και την μέρα της εβδομάδας σε σχέση με τις αγωνιστικές υποχρεώσεις. Το ίδιο ισχύει και για την ποιοτική και ποσοτική επιβάρυνση της προπόνησης.

Περισσότερα..